L'AUIR (IX): LES PARTS DE LA DEVESA

Una vegada més, els documents que tenien una finalitat ens poden servir, ara, per a una altra de ben distinta.



L'octubre de 1865, l'administrador dels interessos del duc de Gandia (aleshores Mariano Téllez de Girón, 'el manirroto'), Manuel Velázquez, feia un detallat informe sobre l'estat de la qüestió de la devesa de Gandia amb el cap posat en com posar-la en valor per a la seua venda. El que queda d'ella (la major part es troba ubanitzada) és el que ara hom sol nomenar platja de l'Auir. Velázquez descrivia, dalt o baix, allò que ara pertany a Rústicas SA.

Paga la pena transcriure el document. És ben explícit i no té pèrdua.
Després de fer una descripció general, que ja vam copiar en una entrada anterior, es posava a classificar les tres parts en què considerava dividida la devesa.


Clase Primera. A la primera lo que es arena [para] movible, y que a la acción e ímpetu de los vientos forma grandes promontorios, y que solo por aprovecharse de las arenas para la nivelación de las marjales imediatas podrían ofrecerse 6000 reales vellón perteneciendo a esta clase sobre 900 hanegadas aproximadamente.

Clase Segunda. A la segunda lo que es terreno pantanoso porque estando en el fondo o centro es en donde se reúnen las aguas de las lluvias y desbordes del mar; que solo pueden producir lo que ordinariamente se observa, herbaje para pasto de ganados y brozas, en una cabida también aproximada de 1050 hanegadas, siendo su valor el de 38.000 reales.

Clase Tercera. A la tercera de una cabida de 650 hanegadas aproximadamente y que compone el resto de la finca, lo que es tierra de buena calidad, porque aunque contiene algo de arena, se le observa estar mezclada con arcillas de buena clase, que hacen compacto y unido el terreno, y que puede por lo mismo destinarse a toda clase de cultivo regulando el valor de este terreno en 76.000 reales vellón, que reunidas las tres sumas ofrecen un capital para su enagenación de 120.000 reales vellón.

Font: Archivo Histórico Nacional, Osuna, 1269 (4)

Imatges: Perspectives actuals de la devesa, sens dubte ben diferents de la què es descriu al document. Àlex Oltra i saforinformatiu.es

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

LA GUERRA, EN ELS ORÍGENS DEL REGNE DE VALÈNCIA.

FRANCESC PONS MONCHO, EL PREVERE AMIC DEL PATRIMONI

ARRÒS ESCUDELLAT